
Hackathon
#hack4law#hack4law to ogólnopolskie, bezpłatne wydarzenie, które powstało z myślą
o szerzeniu inicjatywy hackathonu dla wymiaru sprawiedliwości.
To projekt, który połączy wiedzę i zawody. Prawniczki
i prawnicy oraz deweloperki i deweloperzy stańcie ramię w ramię, by wspólnie stworzyć aplikację dla wymiaru sprawiedliwości.
Pierwsza edycja wydarzenia #hack4law odbyła się w dniach 1-3 października 2021 r., w formule online. Organizatorzy dołożyli wszelkich starań, aby hackathon odbył się na jak najwyższym poziomie. To wyjątkowe wydarzenie, w roku 2021 składało się
z 2 części, a mianowicie jednodniowych prelekcji oraz 24-godzinnego hackathonu programistycznego. Do wydarzenia zgłosiło się około 80 uczestników, z czego 12 zespołów gościło w październikowy weekend podczas pierwszej edycji #hack4law. Prelekcje, które odbyły się pierwszego dnia wydarzenia.
Obszar wymiaru sprawiedliwości i nowych technologii organizatorzy połączyli nie tylko podczas drugiego dnia wydarzenia,
tj. hackathonu programowania, ale i podczas prelekcji. Prelegenci i prelegentki zaprezentowali między innymi tematykę praw człowieka, wykluczenia cyfrowego, cyfryzacji, digitalizacji wymiaru sprawiedliwości, elektronicznego sądu, zastosowania sztucznej inteligencji w rozwiązywaniu sporów cywilnych, jak i rozwiązań, które mogą zostać wykorzystane przy tworzeniu systemów teleinformatycznych dla obszaru prawa. Podczas prelekcji poruszono również aspekty interdyscyplinarności, roli
i aktywizacji kobiet w zespołach pracujących nad rozwiązaniami dla wymiaru sprawiedliwości, innowacji i różnorodności w branży prawniczej, a także technicznych i technologicznych możliwości wykorzystania nowych technologii w wymiarze sprawiedliwości
i zawodach prawniczych, jak analiza wzorców behawioralnych w zadaniu uwierzytelniania użytkowników i rozpoznawania emocji, wyjaśnialności modelu sztucznej inteligencji czy Process Mining. Pierwszy dzień #hack4law zakończony został wystąpieniem o hakowaniu sztucznej inteligencji. Swoje prelekcje wygłosiło 14 prelegentów i prelegentek.
W sobotni poranek śmiałkowie i śmiałkinie z 12 drużyn stanęli przed wyzwaniem opracowania aplikacji dla wybranego przez siebie jednego z czterech zagadnień. Wśród zadań wyróżniono w tym: moduł anonimizacji danych, aplikację podpowiadającą kolejne czynności w sprawie, moduł wyboru idealnego arbitra oraz moduł odmiany nazwisk i nazw własnych przez przypadki. Wszystkie prototypy aplikacji miały prezentować ich potencjalne zastosowanie w sektorze wymiaru sprawiedliwości. Przez cały czas trwania hackathonu do dyspozycji uczestników pozostawało 17 mentorów składających się z doświadczonych prawników, menadżerów, osób z obszaru IT, ekspertów z zakresu wykorzystania rozwiązań sztucznej inteligencji w systemach informatycznych, teleinformatycznych.
Po 24-godzinach zmagań, przedstawiciele dziesięciu drużyn zaprezentowali wyniki swoich prac przed jury i pozostałymi uczestnikami wydarzenia. Następnie odbyły się zamknięte obrady jury mające na celu wyłonienie zwycięzców konkursu, zakończone ogłoszeniem wyników.
Nagrody
hack#law


Jury przyznało wyróżnienie Zespołowi Prisme za moduł wyboru idealnego arbitra.
Wydarzenie przebiegło zgodnie z planem i harmonogramem.